piątek, 18 listopada 2016

Narzędzia blogera - 8 moich niezbędników

Pewnie każdy bloger ma swój podstawowy zestaw narzędzi i gadżetów, bez których prowadzenie bloga byłoby niemożliwe lub bardzo trudne. Sam komputer to zdecydowanie zbyt mało.

Ostatnio na pewnej grupie na fb był poruszony właśnie taki temat, który mnie zainteresował. Wiele osób to prawdziwi profesjonaliści - aplikacje, wtyczki, plannery, narzędzie do tworzenia i personalizowania newsletterów. Cóż, mnie zdecydowanie bliżej do hobbisty-amatora, niemniej i ja mam swój zestaw - must have blogera.

Ciekawa jestem z jakich Wy narzędzi korzystacie i bez których nie wyobrażacie sobie blogowania.
Podzielcie się w komentarzu. :) 


1. KOMPUTER/LAPTOP

Bez komputera nie ma blogera. Choć niektórzy tworzą i na smartfonie, ale przyznam, że najlepiej pisze mi się na tradycyjnej klawiaturze.
Na laptopie, który mogę zabrać ze sobą wszędzie, obrabiam głównie zdjęcia. Ma on już jednak swoje lata i jest trochę wolny, dlatego teksty oraz wszelkie działania w internecie tworzę głównie na komputerze.

Posty na blog piszę wieczorem, po 20, kiedy dzieci już śpią (a przynajmniej powinny ;p). W ciągu dnia natomiast monitoruję ogólnie co się dzieje w social mediach i sprawdzam pocztę na telefonie.

2. APARAT  FOTOGRAFICZNY

Od poczatku istnienia bloga zdjęcia robimy aparatem sony alfa 200.
Czy go polecam?
Dla mnie to bardzo przeciętny aparat, prosty w obsłudze, raczej dla amatorów (chyba, że dokupimy odpowiedni obiektyw). Na plus - jak na razie nie było z nim żadnych problemów technicznych. Aparat mamy od 7 lat i jest używany dość często - kilka razy w tygodniu. Jakość zdjęć możecie ocenić oglądając poszczególne wpisy na blogu.

3. PROGRAMY DO OBRÓBKI ZDJĘĆ

Stosuję w sumie 2 proste programy:

PhotoScape - gdzie dokonuję podstawowej obróbki, czyli wyostrzenie, nasycenie kolorami, zmniejszenie itp.
Dodaję też znak wodny z logiem bloga (dokładna instrukcja w TYM poście).
Można tu też tworzyć w łatwy i szybki sposób kolaże oraz własne szablony do zdjęć - ustawić automatycznie szerokość, znak wodny itd., dzięki temu przygotowanie fotek na blog idzie zdecydowanie szybciej.
Nowa wersja programu ma też sporą ilość filtrów, które stosuję od pewnego czasu często - nadają one ciekawego charakteru i pozwalają często uratować z pozoru nieudane zdjęcie.

Photo! Editor - równie prosty, ale dobry program, którego używam do szczegółowej obróbki, jak i edycji kolorów.

Stosuję też filtry z INSTAGRAMA. Zdjęcia z tego wpisu mają właśnie nałożony filtr Valencia, który znajduje się w podstawowej wersji do edycji zdjęć na Instagramie.

4. DARMOWE BANKI ZDJĘĆ.

Na blogu zdecydowanie wolę dodawać własne zdjęcia. Jednak od czasu do czasu korzystam ze stron, gdzie można za darmo pobrać określone zdjęcia i wykorzystać je jako ilustrację do danego wpisu.
Korzystam głównie z pixabay.com oraz librestock.com.

Jeśli szukacie takich właśnie darmowych fotografii, pamiętajcie by miały one oznaczenie CC0. Oznacza to, że autor zrzekł się wszelkich praw autorskich i umożliwia nam tym samym wykorzystywanie, kopiowanie, rozpowszechnianie, modyfikowanie bez uznania jego autorstwa.

5. PLANER SŁÓW KLUCZOWYCH.

Bardzo pomocny gadżet. Można tu sprawdzić jakie konfiguracje słów użytkownicy wyszukują najczęściej. Dzięki temu można dostosować tekst w taki sposób, by można było go szybciej i łatwiej znaleźć w wyszukiwarce.

6. GOOGLE ANALYTICS.

Warto wiedzieć kto i ile osób odwiedza nasz blog, jakie posty cieszą się popularnością oraz skąd mamy największy ruch. Te wszystkie informacje pozwalają nam lepiej planować konkretnie działania wspierające rozwój naszego bloga.

7. PLANER/KALENDARZ.

Mam jeden tradycyjny kalendarz w wersji papierowej, gdzie zapisuję różnego rodzaju informacje związane z działalnością na blogu oraz notatnik w wersji on-line, gdzie umieszczam wszelkie pomysły na nowe wpisy, ciekawe cytaty oraz inspirujące, przydatne linki.

8. DODATKOWE GADŻETY.

Niekoniecznie niezbędne, ale przyjemne dla oka i ogólnie umilające blogerowi życie .
Kubek pełen kawy z ciekawym hasłem, najlepiej z jakiegoś blogerskiego spotkania, który przypomina o fajnym wydarzeniu. Ja mam takich kilka i z przyjemnością z nich korzystam.

Pokrowiec na laptop. To mój ostatni nabytek z http://www.youpibag.pl/, który możecie zobaczyć na zdjęciach poniżej. Jest to pokrowiec neoprenowy, który ma dodatkowo rączki oraz odpinany pasek, co jest bardzo funkcjonalne. Oczywiście jego wymiary dostosowujemy do naszego laptopa, tabletu czy telefonu. Możemy też wybrać jeden z gotowych wzorów albo  spersonalizować pokrowiec. Ja polecam właśnie tę drugą opcję i na moim pokrowcu znalazły się jedne z moich ulubionych zdjęć, na które z przyjemnością patrzę przerywając pracę na laptopie.
A tak na marginesie, taki spersonalizowany pokrowiec może być fajnym prezentem dla blogerki oraz każdej osoby pracującej często on-line. ;)


50 komentarzy:

  1. Przydatny post :-) Dzięki za podpowiedzi. A pokrowiec świetny :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zaciekawiłaś mnie tym Photo! Editor i planerem słów kluczowych, z reszty również czasem korzystam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Photo! Editor naprawdę polecam, podobnie jak i planer słów kluczowych. :)

      Usuń
  3. Ciekawy post. Co nieco wykorzystam:)
    Do obróbki zdjęć używam GIMPA. Zawsze staram się żeby zdjęcia były jak najbardziej naturalne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, staram się nie przesadzić z poprawkami. ;)

      Usuń
  4. Chyba też zacznę oznaczać swoje zdjęcia :) wygląda to ładnie i profesjonalnie, a i inne zalety ma ;) Bardzo ciekawy post! U mnie jeszcze jako dodatkowy i obowiązkowy gadżet dorzucam Śpiące/Spokojne dziecko :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śpiące dzieci - o tak. ;) Dlatego zazwyczaj komputer odpalam po 20... A w ciągu dnia to na telefonie rzucam okiem co się ogólnie dzieje. ;)

      Usuń
  5. żałuję tylko, że Key word planner nie pokazuje już dokładnych wartości :) Jednak między 220 a 870 jest potężna różnica, a ta chowa się w przedziale 100-1k :)
    Mi życie ogromnie ułatwia Gramblr - już tylko z jego pomocą wrzucam foty na insta :). Mam lepszą kontrolę nad finalnym efektem zdjęć. No i programy graficzne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z Gramblr jeszcze nie korzystałam - dzięki za info, zaraz sobie zobaczę, co to takiego. :)

      Usuń
  6. Futerał na lapka ♥ Zakochana ja !

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękna jest ta torba na laptopa.

    OdpowiedzUsuń
  8. słowa kluczowe i bank zdjęć to dla mnie nowość, nie analizuję też danych statystycznych

    OdpowiedzUsuń
  9. Też mam taką lustrzankę, ale niestety moja jest już na wykończeniu, przebieg jej sie skonczył :(

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny pokrowiec! Bardzo mi się podoba :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Korzystam ze wszystkiego, ale te analizy od Google ciezko mi ogarnac :P Moze jakis post o tym? ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo przydatny post pełen wskazówek np: dla początkującego blogerka i mnie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Przydałby mi się pokrowiec, bo mój laptop ma już za dużo rys :/

    OdpowiedzUsuń
  14. U mnie musi byc laptop, aparat i kalendarz gdzie moge planować posty ; )

    OdpowiedzUsuń
  15. Używamy podobnych narzędzi :D A pokrowiec- cudo!

    OdpowiedzUsuń
  16. pokrowiec rewelacyjny, ale póki co na razie nie mam laptoka, bo stary się rozwalił, a na nowego brak funduszy. ;) trochę mi to utrudnia blogowanie, ale na szczęście jest jeszcze w mieszkaniu stacjonarny komp, więc przynajmniej na nim sobie hasam. ;)
    pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękny ten pokrowiec. Czasami używam jeszcze Canvy gdy robię jakieś grafiki.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  18. To ja bloger to nie jestem :P mam tylko kompa i telefon...

    OdpowiedzUsuń
  19. Z planera słów kluczowych oraz banku zdjęć nie korzystam.

    OdpowiedzUsuń
  20. fajny wpis dla początkujących blogerów. Futerał na laptopa- rewelacja
    Pozdrawiam
    jarek

    OdpowiedzUsuń
  21. Pokrowiec jest świetny ! :) Nie słyszałam szczerze mówiąc o takim czymś jak planer słów kluczowych :) Muszę zagłębić się w ten temat :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie wiedziałam, że tak sobie można pokrowiec odpicować ;) Fajny :)

    OdpowiedzUsuń
  23. jestem blogerką od niedawna, a w każdym razie tak myślałam, ponieważ ja korzystam tylko z laptopa ewentualnie z telefonu i z zeszytu, w którym zapisuję pomysły (niestety z czasem okazują się beznadziejne XD)
    bardzo ciekawy wpis, dał mi dużo do myślenia
    Pozdrawiam
    Mrs.dreameeer

    OdpowiedzUsuń
  24. Pokrowiec na laptop jest rewelacyjny.

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja tworzę głównie na laptopie, czasem, jak mam trochę wolnego czasu w pracy na komputerze stacjonarnym. Do obróbki zdjęć używam najczęściej Photoshopa, bo go znam i jest mi najłatwiej obrabiać fotografie i uzyskiwać taki efekt jaki chcę. A do zdjęć służy mi nie tak dawno kupiony Canon w pięknym czerwonym kolorze ;) Stary aparat był ok, ale wysiadła w nim lampa błyskowa, która akurat do zdjęć na bloga nie jest potrzebna bo korzystam ze światła zewnętrznego, jednak aparat służy mi nie tylko do robienia zdjęć na bloga.

    OdpowiedzUsuń
  26. świetna ta torba :) Korzystam ze wszystkich wymienionych tu narzędzi, może dodałabym w kwestii obróbki grafiki darmową Canvę.

    OdpowiedzUsuń
  27. Te pokrowce są ekstra! Chyba sobie taki zamówię ;) uwielbiam spersonalizowane gadżety :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Właściwie to używam tego samego co Ty, oprócz planera słów kluczowych. To chyba duży błąd, bo jednak warto wiedzieć czego ludzie szukają w sieci.
    Jeśli chodzi o obróbkę zdjęć, to ja też używam fotor.com i jestem zadowolona. No i do tej listy dodałabym jeszcze Canvę ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. Tak, laptop to podstawa, mój muszę wymienić niedługo na lepszy model ;) Bardzo pomocny wpis, już od dłuższego czasu chciałam zacząć korzystać z key word planner, chyba w końcu wezmę się za to! A co obróbki zdjęć używam przeważnie VSCO, ale marzy mi się Photoshop... No i lustrzanka - większość zdjęć na blogu robione są iphonem :D

    OdpowiedzUsuń
  30. U mnie w użyciu praktycznie te same gadżety. Do tego jeszcze kilka dodatków do fotografii i mogę działać :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Ja korzystam z laptopa, a zdjęcia niestety robię telefonem, bo jeszcze nie mam aparatu. Po prostu czekam, aż znajdę odpowiedni, bo chcę nim realizować też moją pasję do fotografii. Nie wiem jak posty można pisać z telefonu, ale ja wtedy nie umiem dodawać zdjęć, więc jeśli w telefonie to tylko taka wersja robocza posta na sucho, a później dopiero zdjęcia i publikacja posta.

    OdpowiedzUsuń
  32. Dziękuję za Twój wpis, dzięki Tobie odkryłam Planer słów kluczowych! :D Czy korzystasz z tego Googla czy jest jeszcze inny, którego warto znać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak - tego z google, myślę, że jest najlepszy, bo pokazuje słowa, które pojawiają się bezpośrednio w wyszukiwarce i jakich ludzie w danych czasie szukają.

      Usuń
  33. Mega przydatny post. Zapisałam w ulubionych

    OdpowiedzUsuń
  34. Świetny wps, plenera słow kluczowych do końca jeszcze nie ogarnełam. I kalendarza, w którym sobie mam zamiar planować blogowanie i rozpisywać wpisy. Planer słów kluczowych, dzięki za utwierdzenie mnie, że warto z niego korzystać.

    OdpowiedzUsuń
  35. na szczęście mam wszystko :) świetny ten pokrowiec!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję bardzo za każdy komentarz i Waszą obecność u mnie :)